Ubiegłoroczne konsultacje społeczne dotyczące wprowadzenia buspasów w Łodzi wywołały żywiołową dyskusję, szczególnie pośród zmotoryzowanych mieszkańców. Zmiany zapowiadane jeszcze przez łódzkich urzędników i miejskich radnych na razie nie zostaną wprowadzone. – Ostudziliśmy się, jeżeli chodzi wprowadzanie jakichś takich większych zmian – tłumaczy wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski.
Konsultacje trwały od 12 grudnia 2024 roku do dnia 13 stycznia 2025 roku i odbyły się w formie spotkań informacyjnych i warsztatowych, spotkań terenowych z mieszkańcami oraz zbierania opinii online. Zamiast w połowie lutego raport z konsultacji został opublikowany 14 marca br., w całości jest dostępny na
stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi.
Raport trafia do szuflady, buspasów w Łodzi (na razie) nie będzie Pogląd miasta poznaliśmy w oficjalnym stanowisku dotyczącym konsultacji społecznych ws. wprowadzenia buspasów w Łodzi. – Zaproponowane rozwiązania poddane zostaną szczegółowej analizie. Ich ewentualna realizacja będzie miała charakter badawczy, a finałem będzie ostateczna ocena i rekomendacja ich utrzymania lub zaniechania – napisał w dokumencie wiceprezydent Tomasz Piotrowski, odpowiedzialny w łódzkim magistracie za transport.
Fot. Daniel Siwak | Według rekomendacji buspas miałby powstać na al. Politechniki w stronę ronda Lotników Lwowskich
Ponieważ właśnie mija blisko rok od przeprowadzenia konsultacji społecznych oraz blisko osiem miesięcy od opublikowania z nich raportu wraz z rekomendacjami, warto zapytać – co dalej z zapowiadanymi buspasami? Żaden z nich nie został do tej pory utworzony.
– Myślimy poważnie o buspasach, ale ja nie zamierzam iść tutaj na konflikt z mieszkańcami Łodzi – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" wiceprezydent Łodzi. – I te konsultacje pokazały niezbyt duże zainteresowanie. Może to nasz błąd, może powinniśmy bardziej ludzi wciągać i bardziej taki temat dyskutować. Ale pokazało też to, że mentalnie chyba dzisiaj nie jesteśmy wszyscy gotowi na tego typu rozwiązania.
Jak się dowiadujemy, nie bez znaczenia są także duże inwestycje transportowe, które Łódź będzie realizowała przynajmniej do końca 2028 roku. Jednak to także nie wszystko. Chodzi o brak aktualnych kompleksowych badań ruchu, ale to akurat do tej pory nie stanowiło przeszkody do wprowadzania zmian. – Troszeczkę działamy czasem w ciemno, nie wiemy, czy dobrze jeździmy. Miasto też jest żywym organizmem, zmienia się, budują się nowe osiedle. Potrzebujemy takich badań, bo na podstawie tych badań zdecydowanie łatwiej nam będzie pewne rozwiązania wprowadzać (...) Dlatego też ostudziliśmy się, jeżeli chodzi wprowadzanie jakichś takich większych zmian – stwierdził wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski.
Jakie były rekomendacje do nowych buspasów w Łodzi? Wracając do samego siedmiostronicowego raportu, który np. nie zawiera informacji o liczbie zgłoszeń mieszkańców czy nie wskazuje jego twórców, zostały opisane ostateczne rekomendacje związane ze wprowadzeniem ułatwień dla autobusów. Pewną skalę przedsięwzięcia niech zobrazuje lista linii autobusowych, których miałby dotyczyć: 50A, 50B, 51A, 51B, 52, 55, 60B, 60C, 60D, 61, 63, 65A, 68, 69A, 69B, 72A, 72B, 76, 77, 80A, 80B, 86, 93, 96 i 99.
Fot. Daniel Siwak | Negatywną rekomendację do wprowadzenie otrzymał buspas wzdłuż ulic Próchnika i Rewolucji 1905 r.
Nowe buspasy miałyby powstać na ulicach: Tuwima (Szwaczek – przystanek za skrzyżowaniem Gdańską), Żeromskiego (Skłodowskiej-Curie – Kopernika – kierunek południowy), Politechniki (Obywatelska – przystanek przed rondem Lotników Lwowskich), Obywatelska (przed skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II), Jana Pawła II (Wróblewskiego – Obywatelska). Natomiast na skrzyżowaniu ulic Strykowskiej i Wojska Polskiego nastąpiłoby utworzenie dwóch pasów do skrętu w lewo w relacji północ-wschód.
Natomiast ze względu na negatywne opinie wyrażane w toku konsultacji społecznych zrezygnowano z buspasów na ulicach: Próchnika i Rewolucji 1905 roku (Gdańska – Kilińskiego), Piłsudskiego (Sarnia – Wydawnicza), Retkińskiej (Kusocińskiego – Krzemieniecka) oraz na Pabianickiej (rondo Lotników Lwowskich – Jana Pawła II).